Dubrovačke knjižnice organizirale su, 14. travnja 2025., predavanje logopetkinje Andree Džakula u Čitaonici Narodne knjižnice Grad. Tema predavanja bile su specifične teškoće u učenju i načini individualizacije nastavnih materijala s pomoću digitalne aplikacije Lexie, koju od ove godine mogu koristiti članovi Dubrovačkih knjižnica. Predavanje je bilo namijenjeno svima koji rade s djecom, uključujući roditelje, odgojitelje i učitelje.
Džakula je rekla kako pažnja djece raste obzirom koliko dijete ima godina, odnosno u kojoj je razvojnoj dobi, jer jednog vrtićarca se ne može zadržati previše, osim ako se ne radi o predmetu njegova interesa, dok se školarce može zadržati duže u nekom području, posebno ako su zanimljivi tekstovi, predavanja i način prenošenja onoga što se želi djetetu prenijeti.
- Današnji načini zadržavanja pažnje su sigurno manji nego što su prije bili, ali to je zbog niza nekih čimbenika koji su utjecali na pažnju i na sve teškoće koje se mogu javiti tijekom razvojnog doba, od ranog do školskog – rekla je logopetkinja.
Kroz predavanje obradila je prepoznavanje i razumijevanje specifičnih teškoća učenja: poremećaj čitanja - disleksija, poremećaj pisanja- disgrafija, poremećaj računanja - diskalkulija.
- Svrstavamo ih skupa, ali dijete iz tih specifičnih teškoća učenja može imati jedan oblik teškoće učenja, kombinaciju dva oblika ili sve teškoće. Kada provedemo procjenu djeteta, ispitujemo ta područja gdje se teškoća najviše odražava, te na temelju toga radimo individualizirane preporuke, odnosno model kako bi se djetetu trebalo pristupiti s obzirom na stupanj teškoće – objasnila je i dodala:
- Često se tu djecu opisuje riječima poput „lijeno je“, „nema koncentraciju“, „ima manjak pažnje“, postoje i takva djeca, ali dijete koje sustavno pokazuje određene obrasce ponašanja, dijete koje odbija učenje, čitanje i pisanje, s tim djetetom napravimo analizu s pomoću koje možemo vidjeti je li se tu stvarno radi o teškoći ili je to nešto što je dio njegova karaktera – istaknula je Džakula.
Suvremena tehnologija danas može olakšati učenje i potaknuti uspjeh svakog učenika što je predavačica i pokazala kroz praktične primjere korištenja aplikacije Lexie koju su zajedničkim snagama osmislili logopedi uz pomoć programera.
- Lexie je jedna aplikacija, softver koja nam omogućuje da sami kreiramo čitanje, ono koje je nama ugodno, ugodno našem oku, od toga da možemo mijenjati pozadinu, font slova, veličinu, razmak između slova i redova, vizualno bolje predočiti i crtati određene karakteristične glasove, odnosno slova s kojima djeca imaju problem i prilagoditi tekst tako da čitanje postaje ugodno. To je novija aplikacija koja se još uvijek nadograđuje. Aplikacija pomaže meni osobno u radu, a vidim i mnogim učenicima jer to je nešto što je dostupno svima, a uvelike olakšava ono što je bitno - čitanje. Ako imate djecu koje imaju neku teškoću učenja ili nekog odraslog ili vi imate neku teškoću, nikad nije kasno potražiti pomoć, možda bude i lakše kad saznate što je to što imate. Bez obzira je li netko tko je disleksičar prepoznao disleksiju u odrasloj dobi, važno je imenovati to da se zna što mu je i potražiti pomoć kako bi sebi olakšao, posebno danas kad je sve lakše kroz upotrebu ovih digitalnih softvera.
Knjižničarka i edukacijska rehabilitatorica Nikolina Njirić kazala je kako je aplikacija Lexie već dostupna u Dubrovačkim knjižnicama, točnije u Narodnoj knjižnici Grad i ograncima gdje je korisnici mogu besplatno koristiti. Sve što je potrebno je doći u knjižnicu i knjižničar će uputiti korisnika u pristupne kodove i korištenje aplikacije. Njirić uskoro kreće s vođenjem radionica za djecu sa specifičnim oblicima teškoća u učenju, a o tome će svi biti pravovremeno obaviješteni.
Ovo predavanje dio je programa Čarolija čitanja kojega Dubrovačke knjižnice provode u suradnji s Udrugom Poseban prijatelj. Program je namijenjen djeci s teškoćama u učenju, a cilj mu je uspostavljanje novih modela pristupa i dostupnosti kulturnih sadržaja za djecu i mlade s teškoćama u učenju.
foto: Vedran Levi / Dubrovačke knjižnice