23

prosinac 2024

PARLAONICA: Društvene mreže negativno utječu na sustav vrijednosti mladih

23

prosinac 2024

Parlaonica srednjoškolaca na temu utjecaja društvenih mreža na sustav vrijednosti mladih održala se 19. prosinca u Narodnoj knjižnici Grad. Organizirana je kao zajednički projekt Dubrovačkih knjižnica i Audiovizualnog centra Dubrovnik s ciljem da se mladi potaknu na uključivanje u društvene procese razvijanjem vještina uvjeravanja i dokazivanja.

Ova je parlaonica „zaključni sat“ raspravljačkog kluba učenika iz Gimnazije Dubrovnik i Klasične gimnazije Ruđera Boškovića.

Učenici su se podijelili na afirmacijsku i negacijsku skupinu oko teze: Društvene mreže negativno utječu na sustav vrijednosti mladih. U afirmacijskoj skupini sudjelovali su: Paula Previšić, Paulo Miljas, Ivo Sršen i Samuel Sikavica, a u negacijskoj Marko Market, Ema Lojpur, Gabrijela Kunica te Davor Šoša kao podrška grupi. Parlaonicu je vodila knjižničarka Marjana Leventić.

Afirmacijska skupina podržavala je stav da društvene mreže negativno utječu na sustav vrijednosti mladih navodeći da u današnjem digitalnom dobu, društvene mreže postale su snažan faktor u oblikovanju osobnosti i stavova mladih. Umjesto da promoviraju zdrave i pozitivne vrijednosti, one često naglašavaju površnost i kratkotrajna zadovoljstva te egocentrizam i konzumerizam nasuprot zajedništvu, brizi za druge i autentičnosti. Voditeljica grupe Paula Previšić istaknula je da društvene mreže stvaraju iluziju idealnog života, što kod što kod mladih potiče nezadovoljstvo, uspoređivanje i nesigurnost. Algoritmi društvenih mreža stvaraju tzv. "filter bubble", čime se ograničava svjesnost o postojanju drugačijeg načina razmišljanja i tako se slabi kritičko razmišljanje.

Voditelj negacijske skupine Marko Market istaknuo da priznaju postojanje rizika i izazova povezanih s korištenjem društvenih mreža, ali smatraju da njihov pozitivan utjecaj na vrijednosti mladih nije dovoljno istaknut. Društvene mreže omogućuju povezivanje s drugima i održavanje prijateljstava. One također služe kao snažan alat za širenje svijesti o društvenim problemima i poticanje društvenog aktivizma. Mladi mogu koristiti društvene mreže za organizaciju volonterskih aktivnosti, zagovaranje svojih stavova i poticanje drugih za pozitivne promjene. Društvene mreže potiču kreativnost, kao i suosjećanje i suradnju s drugima. Negacijska skupina smatra da se odgovornost za nečiji sustav vrijednosti ne treba prebaciti na društvene mreže, one su odraz društva, nego da je izbor u vremenu utrošenom na mrežama kao i izbor sadržaja na pojedincu.

Afirmacijska skupina prihvatila je navode negacijske o korisnosti društvenih mreža, no smatraju da površno i egocentrično opće-društveno ozračje putem društvenih mreža snažno utječe na mlade i da oni sami nemaju snagu oduprijeti se. Društvo u cjelini treba preuzeti odgovornost za stvaranje zdravijeg općeg i digitalnog okruženja za mlade.

Negacijska skupina prihvatila je argumente afirmacijske skupine, no istaknuli su da mladi, budući da su svjesni negativnog utjecaja ne trebaju biti pasivni nego i sami trebaju aktivno pokazati da im se ne sviđa površni, egocentričan pogled na svijet kakav se često promovira putem društvenih mreža. Mladi sami trebaju birati sadržaje za koje smatraju da su vrijedni.

Afirmacijska je skupina po jednoglasnoj procjeni žirija (Anđela Džamarija, Marija Prkoča i Mariela Marković) pokazala nešto sigurniji nastup, usklađenije argumentiranje pa je stoga proglašena pobjednikom ove parlaonice. Članovi žirija složili su se sa zaključcima afirmacijske skupine te podržali stavove negacijske ističući kako njihovi stavovi zvuče idealistički, ali je potrebno težiti prema njima.

foto: AVCD